Toegankelijke websites

Toegankelijke websites worden steeds belangrijker. Als organisatie wil je uiteraard dat je website door iedereen bezocht kan worden. Toch zijn de meeste websites niet toegankelijk voor zo’n 25% van de Nederlanders. Dit zijn onder andere mensen die slechtziend of blind zijn, die het taalgebruik op de website niet begrijpen, of mensen met een handicap. In een samenleving waarin internet een belangrijke rol speelt, is het daarom dus belangrijk dat je iedereen kunt bereiken met je website.

 

Wat is een toegankelijke website?

Het digitaal toegankelijk maken van een website betekent dat deze goed te bezoeken en te begrijpen is voor iedereen, waaronder ouderen en mensen met een beperking. Bij het maken van de website moet er rekening gehouden worden met:

  • lettergrootte
  • lettertype
  • regelafstanden
  • contrasterende kleuren
  • lengte van de zinnen

Dit houdt onder andere in dat de website beschikt over een voorleesfunctie, dat het taalgebruik voor iedereen te begrijpen is, en dat er een tekstueel alternatief is voor afbeeldingen en video’s.

(Semi)-overheidswebsites zijn sinds 2018 zelfs verplicht om een toegankelijke website te hebben.

Waar moet een 100% toegankelijke website aan voldoen?

Toegankelijke websites moeten voldoen aan de internationale Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Deze voorschriften hanteren vier basisprincipes waar toegankelijke websites aan moeten voldoen:

  1. Waarneembaar
    De content op de website moet voor iedereen toegankelijk zijn. Dit houdt in dat er voor blinden en slechtzienden een knop moet zijn waarmee de tekst op de website wordt voorgelezen. Voor doven en slechthorenden moeten video’s voorzien zijn van ondertiteling. En voor kleurenblinden moet de tekst goed leesbaar zijn tegen de achtergrond.

  2. Bedienbaar
    Niet iedereen is in staat om een computermuis te bedienen. Daarom moet de website ook volledig te bedienen zijn via het toetsenbord. Websitebezoekers mogen niet vast komen te zitten op een pagina omdat ze alsnog een muis nodig hebben.

  3. Begrijpelijkheid
    De taal die gebruikt wordt op de website moet begrijpelijk zijn voor iedereen. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Op websites van de overheid wordt taalniveau B1 gehanteerd. Voor de meeste Nederlanders is dit niveau namelijk goed te begrijpen. Wist je dat het woord ‘toegankelijk’ zelf niet eens toegankelijk is? Dit woord is al te moeilijk voor niveau B1. Woorden als ‘bereikbaar’ en ‘makkelijk’ zijn beter om te gebruiken.

    Meer weten over hoe je een goede B1 tekst schrijft? Lees het in onze blog 'Begrijpelijke tekst schrijven op B1 niveau'. 

  4. Robuust
    Dit basisprincipe heeft niet zozeer met de voorkant van de website te maken die bezoekers zien, maar met de codeertaal waarin de website is geschreven. Voor mensen die de voorleesfunctie gebruiken is het belangrijk dat ze de tekst van de website te horen krijgen, en niet de opmaaktaal waarin de website is geschreven. Wanneer een website in HTML-taal is geschreven, dan voldoet de website eigenlijk al aan dit basisprincipe.

Daarnaast zijn (semi-)overheidsorganisaties verplicht om op hun website te vermelden welke maatregelen de organisatie neemt om de website toegankelijk te maken en te behouden voor haar bezoekers. Dit wordt gedaan in een toegankelijkheidsverklaring.

Ook is het belangrijk dat organisaties blijven werken aan de toegankelijkheid van hun website, zodat deze ook in de toekomst toegankelijk blijven voor iedereen.

 

Wat zijn de voordelen van een toegankelijke website?

25% van de Nederlanders heeft moeite met het begrijpen van een website die niet volledig toegankelijk is. Dat is een flink percentage. Een 100% toegankelijke website geeft je de volgende voordelen:

  • Groter bereik: meer mensen zullen je website begrijpen
  • Betere vindbaarheid: je website wordt goed gevonden in zoekmachines zoals Google en Bing
  • Hogere gebruiksvriendelijkheid: je website is toegankelijk voor onder andere slechtzienden, doven, laaggeletterden en dyslectici.
  • Je toont Maatschappelijke/sociale betrokkenheid: met een toegankelijke website laat je zien dat je aan verantwoord ondernemen doet
  • Hogere klanttevredenheid: een toegankelijke website maakt het voor bezoekers makkelijker om hun weg te vinden op de website en om hun doel te bereiken. Dit leidt tot een hogere klanttevredenheid.

Waarmerk voor toegankelijke websites

Toegankelijke websites kunnen in aanmerking komen voor een waarmerk van de stichting Drempelvrij.nl. Deze stichting beoordeelt websites en apps op hun toegankelijkheid voor alle websitebezoekers. Met het waarmerk laat je als organisatie zien dat je website toegankelijk is voor iedereen, ook voor mensen met een beperking. De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) hanteert hierin twee niveaus: A en AA. Hierbij is het AA-niveau het standaard geworden volgens de Europese regelgeving.

Stichting Drempelvrij.nl hanteert ook twee waarmerken: het groene waarmerk met één ster en het groene waarmerk met twee sterren. Het logo met één ster wil zeggen dat een deel van de website toegankelijk is voor alle bezoekers, maar niet alle pagina’s. Websites van (semi-)overheid organisaties moeten voldoen aan de eisen voor het waarmerk met twee sterren (oftewel het AA-niveau). Op deze websites zijn alle pagina’s 100% toegankelijk voor alle bezoekers.

Websites die een waarmerk hebben gekregen, worden opgenomen in het register Waarmerkdragers. Hierin zijn ook de inspectierapporten te vinden met daarin de pagina’s die beoordeeld zijn en het niveau waaraan de pagina’s voldoen.

 

Is uw website al toegankelijk voor iedereen?

Bij DIMA. nemen we toegankelijkheid heel serieus. De afgelopen jaren hebben wij al aan een aantal mooie projecten mogen werken om websites toegankelijk(er) te maken. Niet alleen (semi-)overheidsorganisaties zijn verplicht om een toegankelijke website te hebben. Ook commerciële organisaties zijn wettelijk verplicht hun website zo toegankelijk mogelijk te maken voor alle bezoekers.

DIMA. Samen online succes behalen

Een aantal dima projecten